maandag 15 december 2008

Natale, regai e un pocino di Milano

Lieve mensen,

allereerst kan ik sommigen van jullie geruststellen: de kans is zéér klein dat ik hier een jaar zal blijven. Ik durf het nog niet helemaal definitief te stellen, maar laat ik zeggen dat er redenen genoeg zijn om na deze 6 maanden terug te keren naar ons Belgenlandje! En wie weet zie je me zelfs binnenkort al eens opduiken...

Ik heb hier nog een twee maanden te gaan, maar voor sommigen breekt het definitieve afscheid wel zeer binnenkort aan. Vandaar dat we vorige week besloten om met z'n allen een kerstfeestje te houden. Meerbepaald een zorgvuldig op voorhand gepland kerstfeestje; er werden namelijk cadeautjes gegeven! Het gekende systeem: iedereen trekt een naam en geeft aan deze persoon een leuk pakje. Ook was het de bedoeling dat iedereen een "typisch gerecht van zijn/haar land" klaarmaakte. Nuja, niet elke plat was even typerend - behalve de waterzooi van onze Brusselse misschien - maar 't was zeker en vast een zeer te pruimen buffet, en ik was eerlijk gezegd toch wel aangenaam verrast door de geslaagdheid van mijn zelfgemaakte chocomousse ;)

Enkele fotootjes van deze memorabele avond:


onze bijna complete vriendengroep: zo'n 28 man aanwezig


waar mijn chocomousse onder andere belandde


de Belgen en ons zogezegde typische gelaatsuitdrukking


cadeautjes!


chaos...


en uiteindelijk rust.



Aangezien het al lang geleden was dat ik ons lieflijke Padova nog eens verlaten had, vond ik het dit weekend hoognodig nog eens een stukje van de wereld (lees: Italië) te zien! Oorspronkelijk stond er Siena op het programma, maar wegens omstandigheden leek dit toch niet het beste plan en werd het uiteindelijk Milano. De tweede grootste stad van Italië en naar het schijnt een shoppingparadijs... Sounds tempting, doesn't it? ;) Van wat ik ervan gehoord had moest ik niet al te veel verwachten qua "historisch centrum", dus ik ging er met een open mind naartoe. En het viel goed mee! Veel is er inderdaad niet te zien, maar wàt er is, is de moeite waard! In Milaan lijkt alles grandissimo te zijn. Het begon al met het station, en eens aan de Duomo aangekomen keek ik mijn ogen uit. Je kan niet anders dan onder de indruk zijn van deze gigantische gotische kerk. Ook de galleria is mooi en voor één keer was ik blij een stad te kunnen bezoeken in de winter, want de kerstlichtjes pasten in de sfeer.

Als kers op de taart hadden we enkele Italianen bij ons om ons een beetje de weg te wijzen. En deze weg leidde naar een aperitivo stilo Milano! Je betaalt iets meer dan in Padova (8 euro ipv 2), maar je krijgt er een cocktail én massa's overheerlijk eten voor in de plaats. Toastjes, groentjes, pizza, pasta, cake; alles à volonté! Je zou voor minder in Italië komen wonen ;)

We bleven slapen bij een meisje dat we maar via via kenden, met 3 man (vrouw) op 2 matrassen aangezien zij noch ik van genoeg slaapgerief voorzien was... Maar al bij al was het een vredige nacht.


Dag twee bezochten we "il Cimitero Monumentale", wat zoveel betekent als monumentaal kerkhof. Ook hier was alles weer "bigger than life": decadent grote familiegraven en ingewikkelde sculpturen. Tja... Daarna wouden we "Teatro alla Scala" bezoeken, een theater met operazaal. Vol enthousiasme sloten we aan in een lange rij (die gelukkig wel snel vooruit ging) op het juiste plein... Die naar het verkeerde gebouw bleek te leiden. Niet getreurd, dan maar op naar de échte Scala! Daar was echter een voorstelling bezig, zodat het niet open was voor toeristen. Jammer... Nuja, die ene glimp die we er door de deur van opgevangen hebben, zag er wel goed uit :)

Om af te sluiten deden we uiteraard nog wat elke donna (Dona) in Milano doet: shoppen! We namen er zelfs een trein later voor. Met volle tassen en lege portemonnees arriveerden we rond een uur of 11 uiteindelijk weer in Padova. Het cambiare di aria heeft ons goed gedaan!


Nu zullen er voor een tijdje geen uitstapjes meer op het programma staan... Ook hier komen de examens eraan! Wanneer ik deze juist zal hebben, is voor sommige vakken nog een mysterie, maar dàt ze komen, staat vast! Aan iedereen die zich op dit moment al volop in de boeken aan het storten is: veel succes!

A presto,

Bacini,
Marieke

5 opmerkingen:

  1. Hey,

    Fijn dat we telkens iets kunnen lezen over je avonturen :-)

    Ik wens je super veel succes met je examens!!!

    kenavo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankjewel!!

    Fijn dat er mensen zijn die het telkens willen lezen... ;)

    Ciao! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Marieke,

    Veel succes met 't studeren en de examens, en geniet er intussen nog zoveel mogelijk van hé!

    Liefs,
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. welkom in belgië! ;)

    tot morgen in de trein naar gent, tsjoeketsjoeke tuut tuut?

    ge hoort me nog!
    x hannepanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meraaikie,

    geniet alleszins nog van al wat je ginderachter te wachten staat hé! Italiaanse examens zijn zeker veel toffer dan de Belgische :)
    En ik weet het, ben wel een beetje vroeg: maar laat het zeker weten wanneer je landt in Zaventem of ergens anders!

    Zalige blokvakantie en een gelukkig Padoviaans nieuwjaar!

    Nele
    x

    BeantwoordenVerwijderen