vrijdag 3 oktober 2008

Una settimana a Padova

Ciao!!

Hier ben ik alweer... Ok, wat heb ik de voorbije week allemaal uitgespookt?




* Een weekendje Verona met Clara. Een welkome afwisseling na al ons gehos in Padova! Verona is "veramente bellissima"! Je hebt een mooi zicht op de heuvels vanaf de verschillende bruggen en er zijn verschillende gezellige wijnbars, met sympathieke italianen die je spontaan een soort tapas-ding aanbieden :) Zoals het een goede toerist betaamt hebben we uiteraard ook een kijkje genomen in het huis en het graf van Julia (je weet wel, van Romeo). Ongelooflijk hoeveel liefdesbriefjes er daar aan de muur hangen en hoeveel er in openbare monumenten op de muren geschreven wordt! Je zou het in België eens moeten proberen...


* Enkele uitjes met de andere erasmusstudenten, die we de laatste avond in de jeugdherberg hebben leren kennen. Zo bv woensdagavond, dé uitgaansavond hier. Alle studenten komen dan buiten om een Spriz (ja, ik heb het ondertussen al geproefd!) te drinken... Je kon er werkelijk op de koppen lopen. 't Gaf een beetje een festivalgevoel, we kregen spontaan de neiging om te beginnen crowdsurfen! Het grappige is wel dat tegen een uur of 12 alle bars beginnen sluiten en de meerderheid afdruipt. Wie zich hier wil bezatten, moet op tijd beginnen! Ze doen dat dan ook, vrees ik...

* Verhuisd naar mijn kot! Ik zit een béétje ver van't centrum (ik zal nooit meer klagen dat ik in Leuven ver weg zit :)), ik moet zo'n half uur of langer fietsen om er te geraken, maar... De appartementjes hier zijn dik in orde! Deze residentie is nog vrij nieuw, en dat zie je eraan! Helaas is er wel steeds een allesziende receptionist(e) aanwezig, zodat ik niemand te slapen kan leggen zonder al te veel "foefelare"... Ohja, de tuin hier zit vol, maar dan ook echt vól konijnen/hazen, vooral 's avonds! Ik heb me laten vertellen dat als je er eentje vangt of dood doet je een boete moet betalen, dus helaas geen typisch Belgisch konijn met pruimen voor mijn residentiegenootjes...

* Heel wat mensen leren kennen. Ik moet hier al verschillende netwerken onderhouden! Er zijn de erasmusstudenten, waarmee we soms afspreken of samen naar de les gaan. Daarnaast is er Rumiana, mijn "cuoncuilina" of flatgenote, een Bulgaars meisje dat hier aan haar eerste jaar begint, en haar broer en enkele andere "Bulgaarse italianen" waarmee we vaak in de "mensa" (studentenrestaurant) gaan eten. Verder is er Lorenzo, een jongen die in dezelfde residentie als ik zit en die ik op straat onderweg naar hier heb leren kennen (thuis had ik hem waarschijnlijk nooit aangesproken, maar hé, erasmus maakt je net iets socialer) en meteen gevraagd heb om me wat te helpen met mijn lessen e.d., want hij studeert net als de halve studentenpopulatie hier ook psychologie! Tenslotte is er een hele groep mensen hier in de residentie die hier al sinds vorig jaar zitten en heel wat samen doen. Toen ik in de residentie arriveerde, stelden 2 jongemannen me voor om mijn bagage naar boven te helpen dragen (ja, italiaanse jongens zijn verdacht over-vriendelijk, vooral tegenover buitenlandse meisjes! maar je hoort me niet klagen :)), waarna ze mij later uitnodigden om samen met hen iets te eten... Et voilà. Je kan hier in de residentie elkaar opbellen via een intern telefoonsysteem, zeer handig!

* Véél talen gesproken! Ik spreek hier regelmatig Engels, Frans, Nederlands, Italiaans en zelfs twee woordjes Bulgaars (ja en nee...)! ;) 't Is soms verwarrend aangezien je soms 3 talen tegelijk spreekt met één en dezelfde persoon, maar mijn talenkennis gaat er uiteraard op vooruit. 'k Ben alleszins heel blij dat ik al zoveel italianen ontmoet heb, zo ga ik hier effectief nog italiaans leren!

* Illegaal een fiets gekocht in het park, met dank aan Simone. Echt wel onmisbaar hier!

* Last but not least (alhoewel): naar de les gegaan. Ik weet nog steeds niet welke vakken ik nu definitief ga volgen, maar ben deze week wel al naar een aantal lessen geweest. Ik moet zeggen, 't is niet gemakkelijk! Als er één ding is waarvoor ik blij zal zijn om weer naar huis te gaan, is het om weer lessen te krijgen in je eigen taal. Nuja, in sommige vakken behandelen ze onderwerpen die ik eigenlijk al gezien heb (en dat zijn dan mastervakken...), dus ik denk dat ik het op den duur wel zal begrijpen.

Ziezo, bij deze zijn jullie weer een beetje mee met mijn avonturen. Hopelijk loopt alles daar in het verre België even goed!

Ci vediamo (we zien elkaar weer),

Marieke

5 opmerkingen:

  1. dag marieke,
    fijn om te lezen dat het je goed gaat tussen de bulgaarse, italiaanse en andere studenten. en ik lees dat je praktisch ook al gesettled bent ... dat geeft een gerust gevoel.
    hier met ons alle OK. dit WE is het kinderWE want er komen 2 kinderen van Hildes familie slapen. dus heel het WE is het hier kindertuin, met als kers op de taart verjaardagsfeestje voor Joke op zondag. ons huis zal dus gevuld zijn met taarten, chocolademousse en andere lekkernijen. kom je niet af ?
    ik hoop dat je nog intens geniet van je buitenlands avontuur en je niet teveel vervalt in het spriz-gevoel (want dat kan je een litteken op je kin bezorgen :-))

    warme groeten (vanuit het erg frisse Lier) van je papa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oho! Stoute Mariekepapa die zijn dochter doet smelten van de zoetigheden! Moest ik jou zijn Marieke, 'k zou toch maar in Padova blijven en een lekker echt Italiaans roomijsje eten. (Of is het Romeijs daar? :p) Aaaaaah, ik smelt bij het lezen van je verhalen! Leef/r maar lustig verder zo, geniet ervan!
    Toedeliedoe!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de ijsjes zijn hier niet slecht... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha! Check my blog: ook ik was in Verona! :) Hoe is het daar nog met de "koude mensen uit het noorden"? Greetz! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marieke!! Het ziet er daar gewéldig uit zeg. En al die Italianen, ik ben bijna jaloers... De Italianen hier zijn zowat mijn leukste internationale Erasmusvrienden dus ik weet wel hoe ze in elkaar zitten :-) Oppassen voor Lorenzo's wel ;-) Tot snel, bisous, Ruth

    BeantwoordenVerwijderen